NOS Sport•vandaag, 05:381:57Hartsvriendinnen Veen en Van Laarhoven nu samen Oranje-captainElf gespeelde wedstrijden, elf zeges. De Nederlandse hockeysters vliegen vooralsnog probleemloos door de Hockey Pro League, waarin ze zich woensdagavond kunnen plaatsen voor de Olympische Spelen in Los Angeles. Een overwinning op Australië is genoeg.Marijn Veen en Renée van Laarhoven zitten ontspannen in rieten stoelen in het stadion van Rotterdam, waar ze zojuist hebben getraind. De hartsvriendinnen zijn tegenwoordig, samen met Sanne Koolen, de aanvoerders van Oranje."Nooit gedacht, nooit gehoopt en nooit verwacht", lachen Veen en Van Laarhoven, die ooit als huisgenoten samen aan de keukentafel bij Veens ouders hun huiswerk deden en daarna samen door Utrecht fietsten. Ze maakten samen veel mee."Toevallig hadden we het laatst nog over hoe we elkaar hebben ontmoet", vertelt Van Laarhoven. "We zaten in de bus naar Engeland voor een stage met Nederland onder 18. Daar kwamen we erachter dat we veel gelijkenissen hadden: vaders met hetzelfde beroep, we speelden allebei gitaar, wilden vroeger voetballen, gingen altijd naar Italië op vakantie."Veen: "Dat was het startpunt, en daarna kwam Renée naar Utrecht om bij Kampong te spelen en ging ze bij mijn ouders wonen. Zo gastvrij is mijn moeder wel, moet ik zeggen. Maar het voelde gewoon vertrouwd, alsof het heel normaal was dat dit ging gebeuren.""Ik zie ons nog aan de keukentafel zitten, met onze eigen studiewerkjes en dingen", zegt Van Laarhoven. "Pannenkoeken bakken op zondag, samen naar wedstrijden fietsen. Zo leerde ik ook Utrecht en Kampong op een vertrouwde manier kennen."HersenschuddingenInmiddels zijn de twee ruim tien jaar verder, waarin ze ook een studentenhuis deelden maar ook allebei hun eigen weg bewandelden. Veen ging van Kampong naar Amsterdam, Van Laarhoven stapte tussendoor over naar SCHC. Maar de vriendschap bleef bestaan, terwijl ze ook teamgenoten bleven bij Oranje.De interlandcarrières verliepen niet synchroon. Hoewel ze allebei in dezelfde periode hun debuut maakten - bondscoach Alyson Annan belde de vriendinnen, die samen in een koffietent zaten, binnen enkele minuten na elkaar - ontbraken ze allebei al eens een tijdje door een hersenschudding."We hebben allebei geprobeerd de afgelopen jaren onszelf te zijn", zegt Van Laarhoven over het gedeelde aanvoerderschap van Oranje. "Het is heel erg mooi en bijzonder dat je dit nu samen mag doen, maar niet heel erg anders dan we het in de afgelopen jaren hebben beleefd, of hoe we in de groep staan."Veen: "Ik denk dat we voor verbinding in de groep zorgen. We zijn allebei positief, het glas is halfvol, en daarmee proberen we een goede sfeer mee te geven aan de groep. Ik ben heel dankbaar dat ik 'Ren' in mijn leven heb. Soms is het best lastig uit te leggen aan je familie wat je allemaal meemaakt, maar ik heb mijn beste vriendin gewoon hier zitten.""Ik denk dat we zeker de laatste jaren beseffen hoe bijzonder het is dat we dit samen mogen meemaken", besluit Van Laarhoven. "Dan zitten we in China of India en kijken we elkaar aan en zeggen we hoe speciaal het is dat we voor de rest van het leven deze herinneringen met elkaar kunnen delen."gisteren, 19:53Hockeyers blijven moeizaam draaien in Pro League en bijten zich stuk op Australiëzaterdag 13 juni, 15:43Hockeymannen verliezen shoot-outs van Duitsland, ruime zege vrouwendinsdag 2 juni, 17:54Veurink blij met terugkeer 'oude garde' bij Oranjevrouwen: 'Ervaring altijd belangrijk'zaterdag 23 mei, 14:24Geen winnaar in eerste finaleduel tussen hockeysters Amsterdam en Den Bosch