Engeland is er niet ingeslaagd om te winnen van Ghana. Het team van Thomas Tuchel moest genoegen nemen met 0-0 in de tweede groepswedstrijd. Ghana en Engeland staan hierdoor na een eerdere overwinning allebei op 4 punten. Dit is normaal gesproken genoeg voor een plek in de volgende ronde. Toch was de uitslag tegen Ghana een teleurstelling voor de Engelsen, die eerder met 4-2 van Kroatië wonnen.

Ghana, dat in zijn eerste wedstrijd op het laatste moment met 1-0 van Panama won, maakte meteen vanaf de aftrap duidelijk dat het de aanvalsstijl van Engeland wilde neutraliseren. Engeland had in de eerste helft bijna tachtig procent balbezit, maar wist nauwelijks kansen te creëren, doordat Ghana massaal druk zette op aanvoerder Harry Kane en andere aanvallers zodra zij gevaarlijk werden.

De eerste 45 minuten waren de eerste helft van een wedstrijd op dit WK waarin geen van beide teams een schot op doel had. Na rust bleef het wedstrijdbeeld ongewijzigd en Engeland wist niet gevaarlijk te worden. Tuchel probeerde de patstelling in de 65ste minuut te doorbreken door Bukayo Saka en Nico O’Reilly in te brengen, gevolgd door Morgan Rogers en Eberechi Eze minder dan tien minuten later. Uiteindelijk kwam Marcus Rashford ook nog in het veld.