Besökare vid en badplats i Stockholm avråds från att bada på grund av algblomning i vattnet. Foto: Pär Bäckström/TTGiftiga blågröna alger, eller cyanobakterier, finns nu i större delen av Östersjön.– Vi såg de första tecknen för två veckor sedan och sedan har det successivt ökat, säger Jörgen Öberg, oceanograf på SMHI. Publicerad 20:01 Just nu ligger stora sjok av cyanobakterier ute till havs och, förutom vid Gotlands västkust, har mindre förekomster rapporterats från flera ställen i Stockholms mellanskärgård, skriver Världsnaturfonden WWF i ett pressmeddelande. Men enligt SMHI är det inte värre än vanligt. – Tvärtom så är det precis som det brukar vara, säger Jörgen Öberg, oceanograf på SMHI. Cyanobakterierna kan orsaka magproblem, feber och muskelsmärtor om man får i sig dem. Den som badat i vatten där algblomning förekommer, och fått kallsupar, rekommenderas att ringa till Giftinformationscentralen. Algblomningen, som beror på övergödningen i Östersjön, försvinner så småningom naturligt. Men Jörgen Öberg säger att mycket talar för att förekomsten kommer ligga kvar ungefär i samma omfattning nu, åtminstone under de kommande dagarna. Orsaken är att det inte blåser tillräckligt. – Ifall det hade börjat att blåsa och blivit rejält vågigt så hade det här liksom blandats ner i vattenmassan och inte blivit så påtagligt som det är nu, säger Jörgen Öberg. AlgblomningAlgblomningar har olika färg och utseende beroende på hur stora de är och vilken art det handlar om.Blågröna algblomningar i Östersjön ser ofta ut som gröngul soppa eller blågrön trådig massa. Giftigheten varierar mellan olika arter.Om man badar i vatten med algblomning ska man försöka se till att inte svälja något vatten. Det är också bra att duscha efteråt.Förgiftning vid algblomning kan ge symtom som illamående, kräkningar, diarré och feber. Man kan också få hudirritationer och ögonbesvär. Det rekommenderas att kontakta läkare.Barn och djur kan vara särskilt utsatta vid algblomning.Källa: SMHI och Världsnaturfonden
Giftalgerna är här – kan orsaka feber
Giftiga blågröna alger, eller cyanobakterier, finns nu i större delen av Östersjön. – Vi såg de första tecknen för två veckor sedan och sedan har det successivt ökat, säger Jörgen Öberg, oceanograf på SMHI.












