Bij een Israëlische aanval op het zuiden van Libanon is dinsdag ten minste één dode gevallen. Dat schrijft het Libanese staatspersbureau NNA. Hezbollah zegt dat Israël vuurde op een groep burgers en dat er twee doden zijn gevallen. Het Israëlische leger schrijft op X dat het „terroristen” in Zuid-Libanon beschoten heeft.

Hezbollah noemt de Israëlische aanval een schending van het staakt-het-vuren dat afgelopen vrijdag gesloten werd, maar heeft niet gezegd te zullen reageren. Afgelopen zaterdag kwamen al vijf mensen om het leven bij Israëlische aanvallen op het zuiden van Libanon, in de buurt van de stad Nabatiye. Meerdere huizen en iemand op een motorfiets waren doelwit.

Het staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah werd gesloten tegen de achtergrond van de gesprekken tussen Iran en de Verenigde Staten. Hezbollah wordt gesteund door Iran, dat wil dat aanvallen van VS-bondgenoot Israël op Libanon stoppen. Eerder kwamen Israël en Libanon al tot een bestand, maar omdat met Hezbollah geen afspraken waren gemaakt, ging het geweld tussen de groep en het Israëlische leger door.

IAEA-controles

De Iraanse president Masoud Pezeshkian kwam dinsdag aan in Pakistan voor verdere gesprekken met onderhandelaars over de details van een vredesakkoord met de Verenigde Staten. Onderhandelingen tussen afgevaardigden van Iran en de VS in Zwitserland waren zondag onrustig verlopen: tijdens de gesprekken dreigde de Amerikaanse president Donald Trump met nieuwe militaire aanvallen als Iran zijn „proxies in Libanon” niet tot bedaren zou brengen.