Nederland liep vorige maand via de play-offs plaatsing voor het WK in januari mis. De handballers verloren de twee duels in het beslissende tweeluik met Griekenland, waardoor ze voor de tweede keer op rij op een WK ontbraken.
“Na open en constructieve gesprekken zijn Staffan en het NHV gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat dit het juiste moment is om de samenwerking aan het einde van het huidige contract te beëindigen”, zegt algemeen directeur Jaap Wals van het Nederlands Handbal Verbond.
De 62-jarige Olsson was sinds september 2022 bondscoach van de Nederlandse handballers. Onder zijn leiding deed Nederland in 2023 voor het eerst sinds 1961 mee aan een WK, al was dat te danken aan een wildcard. Daar eindigde Oranje op een veertiende plaats.
Nederland plaatste zich vervolgens niet voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs, maar kwalificeerde zich wel vier keer op rij voor het EK. Tijdens de laatste editie in januari van dit jaar waren de handballers al na twee wedstrijden uitgeschakeld.
Het is nog niet duidelijk wie Olsson opvolgt. Oud-bondscoach Henk Groener begint op 1 juli als sportdirecteur bij het NHV en zal de zoektocht naar een nieuwe bondscoach leiden. Olsson zegt trots te zijn op wat hij met Oranje heeft bereikt.









