vandaag, 13:45“Ik ben meermaals door hem verkracht. Daarna ben ik nooit meer intiem geweest met iemand”, vertelde Stefan in 2022 aan Omroep Gelderland. Nu, 4 jaar later doet hij samen met pleegzussen Maria en Evie aangifte tegen de man waar ze nog altijd veel angst voor voelen.“Nu ben ik groot voor mijn gevoel, maar ik voel me nog steeds heel klein als ik dit zo zie.” In aanloop naar de aangifte keren Stefan en Maria voor het tv-programma In het Vizier van De Jager samen terug naar het huis in De Glind waar zij als kind veilig hadden moeten zijn. “Herinner je je dat vingerknipje van hem?”, vraagt Maria. “Als hij dat deed, zat iedereen in de starthouding. Ik voel weer wat ik toen voelde. Heel veel angst.”Bekijk hier de nieuwe aflevering van In het Vizier van De Jager:In het vizier van De Jager - Hij maakte van mij een geïsoleerde robot.‘Ik ben niet de enige die dit is overkomen’Deze herinneringen stopten zij beiden weg. Tot De Glind landelijk nieuws werd. Vier jaar geleden onthulde Omroep Gelderland misstanden in het jeugddorp: tientallen oud-bewoners beschuldigden oud-medewerkers van vernedering, mishandeling en seksueel misbruik. Maria, Stefan en Evie kwamen door de publicaties met elkaar in contact.Maria: “Het heeft mij voor het eerst in mijn leven het gevoel gegeven dat ik geen leugenaar ben en ik niet de enige ben die dit is overkomen. Ik heb lang nagedacht wat ik hiermee wil, of ik er iets mee wil. Dat moment is nu en ik hoop dat iedereen die hetzelfde voelt ook niet langer zwijgt.” ‘Kinderen moesten hun eigen kots opeten’Maria doet aangifte van seksueel misbruik en mishandeling tegen H.L. en zijn zoon. Omroep Gelderland sprak in dit omvangrijke dossier 14 betrokkenen. Uit hun getuigenissen komt een patroon naar voren van een angstcultuur, vernederende praktijken, afzondering en misbruik. Zo vertellen ze: “Een klein meisje dat niet wilde eten, werd hardhandig uit de kinderstoel gesleurd. Het kind kwam met haar hoofd tegen de deurpost. Wij hoorden via de babyfoon dat H.L. haar verrot schold.” En: “Ik was ook getuige van mishandeling. De jongste kinderen moesten hun eigen kots opeten en urenlang aan tafel blijven zitten."Melding doen had geen zin, zeggen betrokkenen, H.L. genoot aanzien. Hij profileerde zich als de man die de moeilijkste kinderen in huis nam. “Die moesten dan alleen spelen en geïsoleerd worden”, zegt een oud-medewerker.‘Ik weet niet of ik hem recht in zijn ogen durf aan te kijken’Evie, Stefan en Maria worden bijgestaan door strafrechtadvocaat Jordi L’Homme. Hij deed eerder namens een viertal cliënten al aangifte tegen een andere oud-medewerker van De Glind. Ditmaal doet hij namens zijn cliënten aangifte van seksueel misbruik en mishandeling. Voor deze nieuwe zaak roept L’Homme betrokkenen op zich te melden. “Bij de politie, bij Omroep Gelderland, bij mij, maar net waar iemand zich het meest prettig bij voelt. Omdat al die verklaringen steun kunnen bieden. Je hoeft er niet van overtuigd te zijn dat het een strafbaar feit betreft, ook andere grensoverschrijdende omstandigheden kunnen van belang zijn voor de politie in het strafrechtelijk onderzoek dat gaat plaatsvinden.”“De bredere boodschap die ook mijn cliënten namens wie nu aangifte wordt gedaan willen uitdragen, is de boodschap dat het nooit te laat is om aangifte te doen en als jou iets verschrikkelijks is overkomen dan kun je ook zoveel jaren later nog in actie komen.”Daar zijn Evie, Maria en Stefan nu voorbeelden van. Maria gaf 4 jaar geleden bij Omroep Gelderland aan H.L. nooit meer onder ogen te willen komen. “En nu doe ik aangifte. Ik weet niet of ik hem recht in zijn ogen durf aan te kijken. Maar ik weet wel dat ik heel duidelijk wil maken wat hij kapot heeft gemaakt. Ik vind dat hij daarvoor gestraft moet worden.”OM vervolgt voormalige pleegvader De Glind om misbruik in 1992(opent in nieuw venster)Meer slachtoffers van misstanden in jeugddorp De Glind melden zich(opent in nieuw venster)
Opnieuw aangifte van misbruik: welke gruwelijkheden speelden zich af achter de deur van dit gezinshuis?
“Ik ben meermaals door hem verkracht. Daarna ben ik nooit meer intiem geweest met iemand”, vertelde Stefan in 2022 aan Omroep Gelderland.













