Mens Norge sikret seg plass i 16-delsfinalen i VM, nektet Emil Anners Lappen (24) å ro. Det ble fanget på TV. Foto: NRKJoakim Midtbø Viland, VGHelene Husvik, VGPublisert: 23.06.2026 10:30I natt ble Norges seier over Senegal kringkastet til skjermer over hele verden. Norge-fans fra nær og fjern viser støtte til det norske landslaget ved å ro.Grytidlig tirsdag morgen samlet en gruppe seg utenfor slottet i Oslo for å vekke selveste kongen med kampropet.Forrige uke var Times Square i New York fylt opp av roere.Og natt til tirsdag var tribunen selvsagt fylt opp av Norge-fans som heiet på landslaget ved å «Ro!», Ro!», «Ro!». Men midt i folkehavet fikk Emil Anners Lappen uventet oppmerksomhet. Mens alle rundt ham ropte «Ro!», satt han selv helt i ro.Og det ble fanget av TV-kameraene.– Jeg har fått høre det, sier han til VG, noen timer etter at Norges kamp mot Senegal er avsluttet. Det er jo typisk at jeg skulle være den eneste som satt i den seksjonen uten å ro.– Jeg sa til gutta at «nå skal gutten være kontrær»! Så da ble jeg sittende, sier han.– Dum idéNår VG ringer, har Lappen akkurat kommet seg inn døren på hotellrommet. Han er ved godt mot, TV-sending til tross. Han sier til VG at han syns roingen var klein til å begynne med.For det første, mener han at roingen ligner for mye på Islands kamprop sist gang de var med. For det andre, irriterer han seg over «tekniske feil».– Roingen skulle egentlig vært seiling, påpeker han. Foto: NRK– Hvorfor vil du ikke ro?– Jeg syns den roingen var en dum idé fra starten av. Jeg har aldri vært noe glad i den, sier han. – Hvordan reagerer kompisene dine på at du ikke ror?– Det har blitt meldt litt, det har det! Jeg sitter demonstrativt stille når folk begynner å ro.Da kameraene fanget det opp, så han ingen annen utvei.– Jeg måtte jeg stå i det. Da blir det ikke noe roing videre heller, sier han.I hvert fall ikke nå som han har sagt på TV at han ikke skal gjøre det. – Det blir jo fort fanget på TV om jeg plutselig begynner å ro nå. Når en først har begynt, så må man fullføre, tenker jeg.Er du en som «ror»?«RO!», «RO!», «RO!»Holder med Lappen her, roingen er en dum idé.Det var gøy, men nå er jeg lei.Men han forsikrer at han heier på landslaget.– Bortsett fra roingen, er jeg ganske med, sier han.Skal se alle kampeneLappen og vennegjengen gjør publikums-hattrick i USA. De satt på tribunen under Norge-Irak, og skal gjøre det igjen under fredagens kamp mellom Norge og Frankrike.Om seieren over Senegal sier han:– Det var en helt fantastisk opplevelse. Norge har ikke vært i VM så lenge jeg har vært i live, så det var helt fantastisk å se dette live. Foto: PrivatKompisgjengen bestemte seg tidlig for at de skulle se Norge spille i VM. De bestilte turen til USA lenge før de fikk kjøpt billetter til kampene.– Vi var bestemt på at vi skulle ned på en eller annen måte.Og flaks er ofte en del av bildet. Lappen og gjengen ble trukket ut til å kjøpe billetter i den første salgsrunden. Så langt har opplevelsen stått til forventningene.Men roingen vil han ikke være med på!
Nektet å ro: – Måtte stå i det
Mens Norge sikret seg plass i 16-delsfinalen i VM, nektet Emil Anners Lappen (24) å ro. Det ble fanget på TV.
546 words~2 min read








