Vanaf 1 januari 2027 verdwijnt de salderingsregeling. Huishoudens kunnen dan hun teruggeleverde stroom die zij bijvoorbeeld in de zomer opwekken niet meer wegstrepen tegen de elektriciteit die ze in de winter afnemen. Daardoor lijkt het voor veel mensen alsof zonnepanelen niet meer rendabel zijn.
Die conclusie is te kort door de bocht, zeggen energie-experts. Volgens hen verschuift de waarde vooral. Het terugleveren van opgewekte zonnestroom aan het elektriciteitsnet wordt weliswaar minder aantrekkelijk, maar stroom die achter de meter meteen wordt gebruikt, bespaart huishoudens nog steeds geld.
"Elke kilowattuur die je zelf opwekt en direct verbruikt, hoef je niet te kopen", zegt elektrotechnisch expert Henry Lootens. "Wat er ook met de energietarieven en energiebelasting gebeurt, daar heb je met je zonnestroom geen last van. Je neemt zonnepanelen niet meer voor de terugverdientijd, maar voor de zekerheid en onafhankelijkheid."
Dat directe verbruik van zonne-energie is nu vaak nog beperkt. Zonnepanelen leveren vooral midden op de dag elektriciteit, terwijl huishoudens juist 's ochtends en 's avonds veel energie gebruiken. Daardoor lever je een groot deel van de zonnestroom terug aan het elektriciteitsnet.









