NOS Nieuws•vandaag, 15:46•Aangepast vandaag, 15:54Bij de explosie in een aardgasterminal in Qatar zijn zeker 13 mensen om het leven gekomen en 66 mensen gewond geraakt. Dat heeft energieminister Saad al-Kaab bekendgemaakt.De minister van Energie herhaalt dat het om een ongeval gaat en er geen sprake is van een aanval of sabotage. Eerder op de dag sprak de minister van Buitenlandse Zaken al van een technisch probleem. De autoriteiten hebben een onderzoek naar de oorzaak van de explosie ingesteld.Dicht door de oorlogGisteravond ontstond de explosie bij werkzaamheden in de Barzan-fabriek op het industrieterrein Ras Laffan. Medewerkers waren bezig om het complex klaar te maken voor een heropening. In maart raakte het terrein flink beschadigd bij een Iraanse luchtaanval. Daarvoor was het werk al stilgelegd vanwege de oorlog.Qatar produceert in de Barzan-fabriek dagelijks bijna 40 miljoen kubieke meter gas. Het grootste deel van de fabriek is in bezit van Qatar, ook ExxonMobil heeft een klein aandeel. Volgens de energieminister heeft het incident geen gevolgen voor de binnenlandse gasvoorziening, of voor de export. Er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen.Tientallen gewonden en vermisten bij explosie aardgasterminal Qatarvrijdag 8 mei, 11:55Dodental vuurwerkramp China loopt op naar 37donderdag 28 mei, 01:14Vrees voor 11 doden na implosie chemische opslagtank in Washingtondonderdag 14 mei, 16:44Schip met mogelijk wapens aan boord lijkt gekaapt en op weg naar Irandonderdag 11 juni, 11:42'Leger VS heeft Iraanse waterinstallatie gebombardeerd'
13 doden en 66 gewonden bij explosie aardgasterminal Qatar
De explosie ontstond gisteravond bij werkzaamheden om de Barzan-fabriek klaar te krijgen voor een heropening.
227 words~1 min read






