Fartyg för ankar i Hormuzsundet. Foto: Amirhosein Khorgooi /AP/TTFlera signaler kommer nu om att mer olja flödar genom Hormuzsundet. Priset faller på världsmarknaden. Publicerad 14:52 Är sundet öppet eller inte? Signalerna är oklara men oavsett vad Iran säger kommer fler tecken på att alltmer olja tar sig ut från Persiska viken. USA:s vice president JD Vance sade på måndagen att sundet är öppet, i samband med att han kommenterade förhandlingarna med Iran. Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att under lördagen passerade oljefartyg genom Hormuzsundet med 17 miljoner fat olja, baserat på uppgifter från US Central Command. Det motsvarar nästan nivåerna före krigets början. Visserligen är uppgifterna svåra att verifiera. Vanligtvis går det att följa fartygen via identifikationssystem men många fartyg har sina transpondrar avstängda i rädsla för att bli upptäckta. På måndagen sänkte Joint Maritime Information Center hotnivån till ”moderate”, enligt Bloomberg. Oljepriset har som en följd fallit ytterligare, till 78,50 dollar.