Onder meer de verkeerstoren op Vliegbasis Eindhoven, de thuisbasis van de Koninklijke Luchtmacht, had sinds de ochtend last van de storing.

Een woordvoerder van de luchtmacht zei tegen NU.nl dat het ging om een netwerkstoring in defensiesystemen, die essentieel zijn voor luchtverkeersleiding.

Vluchten vanuit onder meer Barcelona en Ibiza moesten noodgedwongen uitwijken naar Rotterdam, Maastricht, Brussel en Weeze. Andere aankomende vluchten hadden vertraging. Dat gold ook voor vertrekkende vliegtuigen.

De storing was rond 14.30 uur verholpen. De oorzaak is nog niet duidelijk, zegt een woordvoerder van de luchtmacht tegen persbureau ANP. Er is "geen aanleiding om te denken dat de storing van buitenaf is veroorzaakt".

Lees reacties, stel vragen aan de redactie, geef respect en praat mee over het belangrijkste nieuws.