En utskrift från Dagens Nyheter, 2026-06-22 07:38Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/karlsson-jag-har-slutat-slunga-ur-mig-dumheter/KULTUR | KÅSERIKarlsson: Jag har slutat slunga ur mig dumheterPublicerad 07:30Ett riktigt sommartecken: Karlsson är tillbaka. I dag reflekterar han över att man blir mer eftertänksam med åren (och att han är äldre än Donald Trump).Detta är ett kåseri. Skribenten svarar för eventuella åsikter i texten.Få ut mer av DN som inloggadDu vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.Följ dina intressenNyhetsbrevJag återkommer även i år som semesterkåsör. Det är, så vitt jag vet, inget som läsekretsen har begärt, tvärtom tycker kanske några att man i min ålder borde låta pennan vila.Jo, jag vet, numera skriver ingen med penna. Dagens skolbarn vet väl knappt vad en penna är. Finns det en färgpenna hemma används den väl mest för att kludda på väggen eller måla sig i ansiktet.Man blir litet förståndigare och mer eftertänksam som äldre. Man slungar inte ur sig dumheter och floskler som vissa politiker gör. Jag är aningen äldre än Donald Trump. Han låter dock lika oberäknelig och lynnig som sin yngre upplaga.Jag jobbade på DN i många år som reporter i riksdagen och Stockholms stadshus. Jag funderade länge på att ge ut memoarer med titeln ”Skvaller och skitprat från riksdagens korridorer och fikarum”.Förlaget tyckte titeln var otymplig och föreslog att boken skulle heta ”Minnen från Riksdagshuset”.Då fick det vara. Jag avskyr människor som klagar på de folkvalda och gnäller över att det inte finns en lyktstolpe utanför deras villa.Minnet är numera kort och oskarpt. Man glömmer namn, platser och årtal och måste googla mer än yngre kamrater.Det jag minns bäst är att jag en gång skrev ett lite respektlöst porträtt av en känd minister. Jag var ju ung och oerfaren. Dagen efter stötte jag ihop med ministern i en korridor varvid han bryskt meddelade att han aldrig mer skulle prata med mig.Samma sak hände när jag skrev ett föga inställsamt porträtt av ett borgarråd i Stockholm. Borgarrådet slutade svara när jag ringde.Vi äldre är kraftigt underrepresenterade i Sveriges riksdag.Pensionärsorganisationerna kräver att fler seniorer ska stå på valbar plats på höstens riksdagslistor. Ändå är det ett välavlönat heltidsjobb att vara riksdagsledamot, vilket innebär att man inte längre är pensionär.Inom kommunalpolitiken ser det annorlunda ut. De flesta är fritidspolitiker och det är gott om seniorer. Utan dem skulle kommunalpolitiken falla samman.Jag avskyr människor som klagar på de folkvalda och gnäller över att det inte finns en lyktstolpe utanför deras villa eller hotar med efterräkningar om inte en vilsen kanadagås omedelbart jagas bort från den kommunala badplatsen.Läs mer:Karlsson (2025): Militärer kan göra nytta som barnvakterKarlsson (2023): Goddag, det är banken som ringerAlla DN:s kåserier finns samlade här.
Karlsson: Jag har slutat slunga ur mig dumheter
Karlsson – som i många år var politikreporter på DN – funderar på hur åren förändrar oss och bjuder på en personlig historia om politik, minne och vad som
Questo articolo non è rilevante per Warptech Tech News. È una colonna culturale svedese sui pensieri personali di Karlsson circa l'invecchiamento e la politica — zero argomenti tech, AI, business, o decisioni di mercato per manager IT/CTO. Non posso scrivere una "seconda frase di rilevanza tech" inventando una connessione che non esiste. Se l'articolo è finito nel pipeline per errore, consiglio di filtarlo a monte.







