Mye vil ha mer i Norges nye skattesystemHans-Erik SkjæggerudLeder, YS Foto: Stian Lysberg Solum / NTBSkattekommisjonen må ikke gi milliardærer lavere skatt og sende regningen til vanlige lønnsmottagere.Publisert: 22.06.2026 07:00Den mye omtalte Skattekommisjonen skal levere sin rapport 24. juni og forhåpentlig bidra til et nytt, bredt skatteforlik. YS mener Norges nye skattesystem må gi mer igjen til dem som skaper verdiene, nemlig vanlige arbeidsfolk.NHO og representanter for milliardærene er daglig i mediene for å fortelle hvor urettferdig det norske skattesystemet er mot dem. De krever å få sitte igjen med mer av verdiene, og at staten må slutte å flå dem. De krever endringer som null formuesskatt, lavere selskapsskatt og mer skatterabatt på aksjene de eier. Argumentet er at arbeidstagerne vil nyte godt av at verdiene som næringslivet og eierne får beholde mer av, vil dryppe ned på dem i form av flere og tryggere jobber, i nye næringer, som eierne da kan starte. Storbritannias statsminister Margaret Thatcher og USAs president Ronald Reagan forfektet noe av det samme på 1980-tallet. Vi ser hvordan det gikk. Samme melodi synges i USA i dag.Økt moms hvis formuesskatten fjernes?Lekkasjer fra kommisjonsarbeidet peker i retning av at de som nå roper høyest, får viljen sin. Det jobbes visstnok knallhardt med å få senket formuesskatten. Det er i så fall ikke nok, den må selvfølgelig helt bort, ifølge NHO og et knippe milliardærer.Dersom formuesskatten fjernes, vil staten tape over 30 milliarder kroner i inntekterDersom formuesskatten fjernes, vil staten tape over 30 milliarder kroner i inntekter. Dette inntektstapet må da staten hente inn andre steder. Da er det naturlig å se på inndekning og hvordan de store massene kan bidra mer. Det pekes visstnok på økt moms på varer og tjenester. Da vil alle bidra, for folk trenger jo varer og tjenester. Med andre ord så kan forslaget bli at ordinære lønnsmottagere, med høyst variable inntekter, skal ta regningen for at næringslivet og milliardærene skal betale mindre.Hvorfor skal forskjellene øke mer?Vi i YS synes det er nok nå. Vi representerer dem som er ansatt som arbeidstagere i bedriftene som NHO organiserer, og som eies av blant andre noen av de milliardærene som roper høyest. Vi forstår ikke hvorfor forskjellene skal øke mer. De er allerede blitt for store. Ifølge den internasjonale humanitære organisasjonen Oxfam har de ti rikeste i Norge mer i formue enn halve befolkningen: 624 milliarder kroner mot 593 milliarder kroner. I 2025 steg formuen til norske milliardærer med 57 prosent – en lønnsvekst vanlige folk bare kan drømme om. Og den halvparten av befolkningen med lavest formue sitter på bare 3,5 prosent av den samlede formuen i landet, mens den rikeste 1-prosenten eier 23,5 prosent.Beskytt heller lønnsmottagerneHvis det er en gruppe som burde beskyttes mer mot skatt og økte avgifter på vanlige varer og tjenester, er det vanlige lønnsmottagere med ordinære inntekter. Men vi hører ingen lekkasjer fra kommisjonsarbeidet som peker i den retning.Jeg har derfor et innspill her som skattekommisjonen bør lytte til. Det må lønne seg å arbeide. Derfor må skatten på lave og middels arbeidsinntekter reduseres. Det må lønne seg å arbeide. Derfor må skatten på lave og middels arbeidsinntekter reduseres. En større del av skattebyrden bør bæres gjennom andre skattegrunnlag enn arbeid. Dette kan inkludere beskatning av formue, grunnrente, og forbruk og produksjon som har negative samfunnsvirkninger. De med høyest inntekt og formue må bidra mer. Prinsippet om å betale etter evne må ligge fast. Om ikke formuesskatt, så må en annen skatt bidra til det.«Mye vil ha mer, fanden vil ha fler» heter det i det gamle norske ordtaket. Men et skattesystem som øker ulikhetene, er unorsk. Skattekommisjonen må derfor bry seg mest om arbeidsfolk, som skaper verdiene.