Mohammad Bagher Ghalibaf, Bürgenstock Resort och JD Vance. Foto: APUSA och Iran har landat i Schweiz för samtal om ett fredsavtal mellan länderna – med en extrainsatt punkt högst upp på listan, enligt uppgifter. Där ställs den amerikanska delegationen mot en tidigare stridspilot som nu kliver in i rampljuset. Efter att samtalen i Schweiz mellan USA och Iran plötsligt ställdes in i fredags är nu representanter från båda länderna på plats på det exklusiva hotellet Bürgenstock Resort. Samtalen inleds med ett extrainsatt möte om konflikten mellan Israel och Hizbollah i Libanon, rapporterar CNN. På fredagen slöts ett avtal om eldupphör mellan parterna, men under natten till lördagen dödades minst sex personer i nya israeliska attacker. Även under lördagen dödades flera personer i israeliska attacker, vilket gjorde att Iran uppgav att Hormuzsundet återigen skulle stängas. Varken Israel eller Hizbollah deltar i samtalen i Schweiz, men att lösa konflikten är ”det viktigaste på Irans agenda”, enligt uppgifter till CNN. USA:s delegation leds av vicepresident JD Vance som är på plats tillsammans med sin fru Usha Vance. Med sig har han Donald Trumps svärson Jared Kushner och det särskilda sändebudet Steve Witkoff. Slog demonstranter Den iranska delegationen leds av Mohammad Bagher Ghalibaf. Han är talman i det iranska parlamentet och beskrivs som en hårdför förhandlare och orubbligt lojal med den iranska regimen. Redan som tonåring gick han med i Irans revolutionsgarde och han har även varit med i det iranska flygvapnet. I slutet av 90-talet och under 00-talet var han med och slog ner studentprotester i landet, bland annat i rollen som polischef. I ett ljudklipp från 2013 hörs han berätta om hur han suttit på en motorcykel och slagit demonstranter med en käpp, enligt CNN. Han har flera gånger kandiderat till president i Iran utan att lyckas få posten. I stället har han suttit som borgmästare i Teheran i 12 år och sedan 2020 är han talman i det iranska parlamentet. Under konflikten med USA har Ghalibaf flera gånger fört fram en hård linje på X. Den 10 mars skrev han: ”Vi söker verkligen inte vapenvila. Vi anser att angriparen måste straffas och läras en läxa som kommer att avskräcka dem från att attackera Iran igen”. Inför samtalen i Schweiz skrev han att Iran ”inte har några betänkligheter om att ge ett förkrossande svar till fienden” om USA bryter mot avtalet. ”De fick en örfil en gång under kriget, och om de vill gå samma väg igen kommer de att få en hårdare örfil”, skrev han.