vandaag, 16:03Terwijl het buiten donderde en bliksemde, probeerden gasten een bruiloft te vieren bij restaurant Watermolen Bels in Mander. Maar toen een beek overstroomde en water het pand bij de watermolen binnendrong, sloeg de feeststemming snel om. "We stonden tot ons middel in het water."Wat een van de mooiste dagen uit het leven van zijn dochter moest worden, veranderde vannacht drastisch door het noodweer. Gerard Nijhuis zag de situatie van dichtbij omslaan: "Het water kwam zo hard binnenstromen, het was niet meer tegen te houden. Iedereen was in paniek, we hebben de kracht van het water enorm onderschat." Het water stroomt met een enorme kracht door het restaurant.Het regende al een tijdje, maar rond half elf 's avonds begon de ellende. Mede-eigenaar van het restaurant Jorn Bels had daar totaal niet op gerekend. "Het was een grote chaos. We hadden de sluizen nog opengetrokken en de deuren gebarricadeerd, maar dat mocht niet meer baten. Al snel stonden we buiten tot ons middel in het water om de putten los te houden." Het water kon echter nergens anders meer heen en stroomde vanuit de Mosbeek het restaurant binnen, waar het uiteindelijk tot een meter hoog stond. De gasten die binnen stonden vluchtten richting een tent, maar ook die liep onder. Even zaten ze klem, maar uiteindelijk lukte het om via een geïmproviseerde noodburg in veiligheid te geraken. Gasten worden via een geïmproviseerde loopbrug naar buiten gebracht.Rivierstroom in Bistro"Wij zagen alle spullen, apparatuur en cadeaus wegstromen", vertelt Nijhuis. "Dat is zonde, maar op dat moment waren we bezig om met z'n alle veilig op het droge te komen. Hand in hand gingen we over een zelfgemaakte brug de tent uit. Paniek helpt niet, maar je maakt je wel zorgen." De gasten waren gelukkig net op tijd weg, voordat ook de tent instortte door de harde stroom met water. De schade bij Restaurant Watermolen Bels is enorm. Het pand is zo'n driehonderd jaar oud. Volgens Waterschap Vechtstromen is dit het hevigste noodweer in de directe omgeving van de watermolen geweest. Samen met Landschap Overijssel is het waterschap gestart met opruimwerkzaamheden rondom de Mosbeek. Die ligt bezaaid met puin van bomen en takken die de doorstroming belemmeren. Het bedrijf is voor onbepaalde tijd gesloten om de schade te herstellen. "We zijn druk bezig om te kijken of we een oplossing kunnen vinden voor de geplande feesten", aldus eigenaar Bels. Hij verwacht dat het schoonmaken nog wel een aantal dagen in beslag gaat nemen. Pas dan kan de schade echt worden opgemaakt. Ondertussen regent het steunbetuigingen. "Uit alle hoeken en gaten komen familie, collega's en buren helpen, dat is heel fijn." Een vaste gast van het restaurant heeft zelfs een crowdfunding gestart. Hoewel het noodweer voor paniek en verwarring op het bruiloftsfeest zorgde, kijkt de vader van de bruid achteraf vooral met trots terug op de manier waarop iedereen met de situatie omging. "Iedereen droeg een steentje bij." Uiteindelijk herinnert hij zich vooral dat ene moment waarop het nog droog was en alles even stilviel: het ja-woord.