vandaag, 18:49Met temperaturen van boven de 30 graden is het vrijdag zomer in Fryslân. Maar niet in Opeinde, want daar staat alles in het teken van de winter.Dat heeft alles te maken met het dorpsfeest. Dat heeft dit jaar de winter als thema.Dat betekent dat vandaag in plaats van slippers en parasols, winterjassen, nepsneeuw en skibrillen de boventoon voeren."Een commissie heeft het thema bedacht, die vonden het een hartstikke leuk idee. Geeft wel een beetje verkoeling", vertelt een van de toeschouwers.Zomer in Fryslân, winter in OpeindeIn totaal reden er 19 versierde wagens door Opeinde.Alle wagens hebben een uniek winterthema: "Wat hebben ze prachtige wagens gemaakt, zo verschillend allemaal.""Mooie optocht, geweldig. Het is wel een groot succes geworden", zegt een ander.Op de planning staat nog een matinee met spelletjes en een prijsuitreiking voor de mooiste wagen."Vandaag gaan - nee, wat zeg ik - schiéten de temperaturen omhoog naar 28-32 graden"(opent in nieuw venster)Oranjevereniging betaalt de verzekering: veel versierde wagens in Rinsumageast(opent in nieuw venster)Oude legerwagens rijden zondag door Fryslân: kijk hier voor de route en het schema(opent in nieuw venster)