Nu wind- en zonne-energie jaarlijks een groter deel van de vraag naar elektriciteit voor hun rekening nemen, hebben energiecentrales steeds minder te doen. Toch zijn die de komende decennia nog heel belangrijk in het energiesysteem: ze kunnen snel opschalen tijdens vraagpieken of op momenten zonder zon of wind.
Omdat het te duur is om grote centrales in bedrijf te hebben terwijl ze relatief weinig draaiuren maken, dreigen veel energiecentrales de komende jaren te sluiten. Om tekorten te voorkomen, komt er vanaf 2029 een tegemoetkoming voor de vaste kosten die energieaanbieders hebben. Dat maakt het kabinet vandaag bekend.
Via een zogenoemd capaciteitsmechanisme kunnen energiebedrijven een vast extra inkomen krijgen. Daarmee kunnen ze een deel van de kosten dekken die zij hebben voor onder meer onderhoud, netwerkkosten en personeel van hun centrales. In ruil hiervoor moeten zij capaciteit beschikbaar houden op momenten waarop een tekort aan stroom dreigt.
In de praktijk zullen de komende jaren vooral gascentrales deze taak toebedeeld krijgen. Maar ook bijvoorbeeld grote batterijen kunnen erop inschrijven, die zijn eveneens in staat snel bij te schakelen als de vraag naar stroom groot is.
















