NOS Nieuws•vandaag, 03:20De Amerikaanse vicepresident Vance heeft scherp uitgehaald naar Israëlische critici van het akkoord tussen de VS en Iran. "Als ik deel zou uitmaken van het Israëlische kabinet, zou ik denk ik niet mijn enige sterke bondgenoot aanvallen die ik nog heb in de wereld."Vance voegde eraan toe dat president Trump "de enige wereldleider is die op dit moment sympathiek staat tegenover Israël".In eigen land ligt premier Netanyahu onder vuur van de oppositie, maar ook binnen zijn kabinet is er onvrede. De extremistische ministers Ben-Gvir en Smotrich willen niets weten van het akkoord, dat inhoudt dat Israël ook zijn aanvallen in Libanon staakt.Vance zei verder dat hij Israëlische kabinetsleden erop zal wijzen dat "twee derde van de wapens waarmee Israël zich beschermt, geproduceerd is in de VS en betaald met Amerikaans belastinggeld".OlieCritici stellen dat Iran als duidelijke winnaar uit de onderhandelingen is gekomen. Sancties tegen het land worden opgeheven en bevroren tegoeden komen weer vrij, terwijl harde toezeggingen over het Iraanse nucleaire programma en afspraken over het beperken van het raketprogramma ontbreken.Vance zei over dat laatste dat geen enkel land zal instemmen met voorwaarden waardoor het zichzelf niet meer kan verdedigen. Over het opheffen van de sancties gericht tegen de olie-export van Iran zei Vance dat Iran daar "geen nieuw voordeel" van heeft. Volgens The New York Times gaat hij er daarbij aan voorbij dat Iran voor de oorlog grote moeite had om zijn olie te verkopen; en als het daarin slaagde, moest het de olie onder marktprijs verkopen.HezbollahDe relatie tussen de Israëlische premier Netanyahu en president Trump staat al langer onder druk. Trump heeft zich, al dan niet publiekelijk, meermaals kritisch uitgelaten over de opstelling van Netanyahu.De Israëlische premier wil de vrije hand houden in Libanon om de Hezbollah-militie, Irans bondgenoot, te bestrijden. Iran heeft in de onderhandelingen met de VS echter afgedwongen dat Libanon onderdeel uitmaakt van het akkoord.Zonder zich expliciet tegen het akkoord tussen Iran en de VS uit te spreken heeft Netanyahu gezegd dat Israël aanwezig blijft in Libanon en zich dus niet terugtrekt. Het bezetten van het zuiden van Libanon is nodig om burgers in Israël te beschermen tegen aanvallen door Hezbollah, zegt Netanyahu. President Trump zei deze week op de G7 dat Netanyahu uit de voeten kan met een "mildere benadering".dinsdag, 17:46Afspraken tussen de VS en Iran zetten Netanyahu in eigen land onder druk woensdag 3 juni, 15:51'Israël staat een deal met Iran in de weg', Trumps geduld met Netanyahu raakt opvrijdag 24 april, 00:54Staakt-het-vuren Libanon en Israël verlengd in Washingtonwoensdag, 21:39VS maakt afspraken met Iran bekend, intentieverklaring ondertekend
Vance haalt uit naar critici in Israël: 'VS betaalt voor jullie bescherming'
"Als ik deel zou uitmaken van het Israëlische kabinet zou ik denk ik niet mijn enige sterke bondgenoot aanvallen die ik nog heb in de wereld."










