Norsk Tjenestemannslag (NTL) ble tirsdag utsatt for et dataangrep mot sentrale IT-systemer. Systemene ble satt ut av drift, og gjenoppretting pågår. Foto: Google Street ViewNTBPublisert: 17.06.2026 13:30 | Oppdatert: 17.06.2026 13:48Ifølge NTL dreier det seg om et såkalt ransomwareangrep (løsepengevirus).– Systemene inneholder sensitive data, herunder personopplysninger. Angriperne har hatt tilgang til disse, og vi jobber ut fra at opplysningene kan være på avveie, skriver NTL i en pressemelding.Både Datatilsynet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) er varslet, og NTL opplyser at de håndterer saken i samarbeid med leverandører og ekstern ekspertise for å redusere virkningene for de berørte.– Medlemmer og eventuelt andre informeres direkte, og de vil motta oppdatert informasjon etter hvert som vi vet mer.NTL er fagforbundet for ansatte i staten og virksomheter med offentlig tilknytning. Forbundet er tilsluttet LO og har over 59.000 medlemmer.NTL skriver på sine nettsider onsdag at tjenestene medlemsnett og innmelding er midlertidig nede.– Selvbetjeningsfunksjonene på medlemsnett, innmelding, kurspåmelding og lignende er midlertidig utilgjengelige på grunn av serverproblemer, skriver forbundet.