Styret i Redd Ullevål sykehus Foto: Fredrik Hagen, NTBHusk at dere kommunepolitikere er Oslo-borgernes tillitsvalgte.Publisert: 16.06.2026 18:00Oslos befolkning øker med rundt 5000 personer i året, og vi blir stadig flere eldre. Vi trenger Ullevål-tomten til helseoppgaver, uansett om Ullevål sykehus blir nedlagt eller ikke. Derfor må alle Oslo-politikere, uansett partitilhørighet, nå stå opp for innbyggerne som har valgt dere, og sørge for at Ullevål-tomten ikke blir omklassifisert til byutvikling og solgt til høystbydende. Det kan dere klare, for selv om staten eier tomten, er det Oslo kommune som er reguleringsmyndighet. Dermed er det dere bystyrepolitikere og bydelspolitikere som bestemmer hva tomten skal brukes til. Bystyret bestemmerHvorfor dette oppropet? Det er fordi det akkurat nå pågår et statlig maktpress mot Oslo kommune. Statsforetaket Helse sør-øst RHF trenger penger, og staten prøver å presse frem omklassifisering av Ullevål-tomten, for deretter å selge den. De siste tre årene er Ullevål-tomten behandlet i minst 11 statlige styresaker, høringsuttalelser og arkitektstudier, for eksempel i Helse sør-øst-styresak 103-2024: « ... Ullevål-tomten bør omreguleres til bolig og næring/kontor med en overvekt av bolig ...» Vi trenger Ullevål-tomten til helseoppgaver, uansett om Ullevål sykehus blir nedlagt eller ikkeStaten har klart å påvirke byrådet til å foreslå i kommuneplanen at Ullevål-tomten skal omklassifiseres fra institusjonsvirksomhet til nærings- og boligutvikling. Dersom forslaget vedtas, vil tomten bli solgt. Men her kommer dere lokalpolitikere inn. Det er nemlig hverken staten eller byrådet som skal vedta kommuneplanen og dermed bestemme hva Ullevål-tomten skal brukes til. Det er Oslo bystyre som bestemmer det, etter at bydelsutvalgene har gitt sine høringsuttalelser. Oslo-borgernes tillitsvalgte Husk at dere kommunepolitikere er Oslo-borgernes tillitsvalgte og ikke statens prosesshjelpere. Husk også at den norske stat er rik og Kommune-Norge fattig. Derfor er det ikke Oslos ansvar å løse pengemangelen i et statsforetak, særlig ikke når Oslo-innbyggerne blir skadelidende dersom Ullevål-tomten selges istedenfor å brukes til helseoppgaver. Altså, kjære Oslo-politikere: Si «nei» til å bruke Ullevål-tomten til noe annet enn helseoppgaver når kommuneplanen skal behandles av bydelene og bystyret.
Opprop til alle Oslo-politikere: Sørg for at Ullevål sykehus-tomten beholdes til helseoppgaver
Les innlegget fra styret i Redd Ullevål sykehus.
328 words~1 min read







