Bare sju prosent av alle som får hjemmesykepleie i Oslo i dag, får det fra en privat leverandør. Det vil byrådet endre drastisk. Foto: Marte Gundersen / AftenpostenBirgitte IversenJournalistPublisert: 16.06.2026 17:22– Dette er en stor endring og, så vidt vi vet, unikt i norsk sammenheng, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).Over 16.000 innbyggere i Oslo får i dag hjelp av hjemmetjenesten til ulik praktisk bistand og hjemmesykepleie. De som trenger hjelp, kan velge mellom tre private aktører og de kommunale tjenestene i bydelene. Les hele saken med abonnement
Byrådet vil gjøre et stort privatiseringsgrep i hjemmetjenesten: – Oppsiktsvekkende.
Byrådet vil gjøre et stort privatiseringsgrep i hjemmetjenesten. De vil overføre 40 prosent av brukerne som ikke tar et aktivt valg mellom privat og kommunal hjemmetjeneste, til de private. I dag får alle som ikke tar et valg kommunens tjeneste. Opposisjonen reagerer sterkt.








