Et strømbrudd slo ut hele datasenteret til Norsk Helsenett. Det rammet blant annet innloggede sider på Helsenorge tirsdag ettermiddag.NTBThomas OlsenJournalistTorkjell J. TrædalJournalistPublisert: 16.06.2026 12:41 | Oppdatert: 16.06.2026 14:34Helsenorge beklager utfordringene.– Du kan for tiden oppleve at innloggede sider på Helsenorge kan være utilgjenglige. Får du ikke logget inn, kan du prøve igjen senere. Vi beklager ulempene dette medfølger, skriver de på sine nettsider.Norsk helsenett meldte ved 12.12-tiden om et infrastrukturproblem ved sitt primærdatasenter. «Det har vært et omfattende strømbrudd som har tatt ned hele datasenteret», heter det. Nødstrømmen funket ikkeAftenposten har spurt hvordan hele datasenteret, som drifter en rekke sentrale helseløsninger, kunne gå ned og om de ikke har nødstrøm.– Vi har back-up-løsninger i våre datasentre, skriver Elisabeth Aas, pressevakt i Norsk Helsenett.Problemet er bare at det ikke fungerte. – Datasenteret er satt opp med nødstrøm. Vi kartlegger hvorfor nødstrømmen ikke fungerte.Påvirket en rekke datasystemerDette har rammet en rekke datasystemer knyttet til helsesektoren, som Helsenorge, Reseptformidleren, Meldingsutveksling (EDI) og Kjernejournal (Kjernejournal portal, Pasientens journaldokumenter).Ifølge Helsenetts egen oversikt er totalt 48 løsninger eller systemer rammet:– Strømmen er tilbake nå, og så tar vi gradvis opp igjen tjenestene for å ha kontroll på oppstarten, sier Thomas Mandelid, pressekontakt i Norsk Helsenett, til Aftenposten. – Hele datasenteret deres ble slått ut av et strømbrudd. Hvor ligger egentlig dette datasenteret?– Det er hemmelig av beredskapshensyn, sier Mandelid.Gjenoppretter – Vi jobber fremdeles med kartlegging knyttet til denne hendelsen. Underleverandører jobber med feilsøk på infrastruktur. Vi kommer tilbake med ytterligere informasjon så snart det lar seg gjøre, heter det på Norsk helsenetts driftsmeldingsside. De har merket feilen med fargen mørkerød.Klokken 12.42 kommer Norsk helsenett med den oppdatering: «Strøm til datasenter er gjenopprettet og vi jobber nå med å gjenopprette våre tjenester.»
Nødstrømmen fungerte ikke da strømbrudd slo ut 48 dataløsninger i helsevesenet
Et strømbrudd slo ut hele datasenteret til Norsk Helsenett. Det rammet blant annet innloggede sider på Helsenorge tirsdag ettermiddag.








