vrijdag, 19:37Onder de wijk Molenvliet in Woerden zit een gasbel. Bedrijf Vermilion zou dat graag uit de grond halen. Alleen zien bewoners dat niet zitten. Zeker niet nu ze zelf van het gas af moeten: "Wat een onzin." Op een informatieavond van de gemeente lieten bewoners van Molenvliet zich eerder deze week informeren over de ontwikkelingen in hun wijk. Het was zo druk dat een extra gedeelte van de kerk open moest voor de bezoekers. Alsnog kon niet iedereen zitten. De gemeente wil dat Molenvliet als eerste wijk in Woerden van het gas af gaat. Er liggen kansen om een warmtenet op te zetten in samenwerking met de rioolwaterzuivering in de buurt. Iets waar veel mensen vragen over hebben: "Moeten dan alle bomen in de wijk gekapt worden?" Coby van 85 vraagt zich af of het op haar leeftijd nog wel de moeite waard is om een warmtepomp te installeren. Maar waar de inwoners zich pas echt zorgen om maken is de mogelijke gaswinning onder hun huizen. Over gasveld Papekop, dat deels onder de wijk Molenvliet ligt, wordt al jarenlang gepraat. En al even lang wordt er tegen gedemonstreerd. Nu lijkt de exploitatie van het veld toch weer dichterbij te komen. Zorgen om bodemdalingJan van Herk (83) kan dat bijna niet geloven. "Dat is de grootste idiote tegenstrijdigheid. Want waarom zouden wij dan van het gas af gaan." De bewoners zijn bang voor Groningse toestanden. Jorrit Buijs (50) denkt dat gaswinning zal zorgen voor extra bodemdaling in een gebied dat daar al veel mee te maken heeft. "En wat denk je van aardbevingen? Wie gaat die schade straks betalen?" Volgens Sape Jan Terpstra, woordvoerder van Vermilion, zijn de risico's van bodemdaling en aardbevingen klein. "Bij gaswinning vindt meestal wel iets van bodemdaling plaats, maar dat is over een heel groot gebied. Dat veroorzaakt eigenlijk geen schade." De kans op aardbevingen bij Papekop schat hij in als nihil. Wel benadrukt hij dat naar deze risico's de komende jaren uitgebreid onderzoek zal worden gedaan.Vermilion is al jarenlang eigenaar van gasveld Papekop, waar in 1986 al door de NAM een boorput werd neergezet. Tot nu toe werd er geen gas gewonnen, maar Vermilion wil er nu wel echt mee beginnen. Terpstra: "Het is qua infrastructuur een lastig veld." De meeste kleine gasvelden liggen in Noord-Nederland en daar staan dan ook machines om gas klaar te maken voor gebruik. In het midden van Nederland zijn die er niet, maar het bedrijf zegt nu een manier te hebben gevonden om het ook hier mogelijk te maken gas te verwerken. Twee jaar geleden vroeg Vermilion aan de rijksoverheid of die de procedure om gas te mogen winnen wil coördineren. Volgens Terpstra is dat handiger omdat het gasveld onder meerdere gemeentes ligt. "En je hebt ook nog met twee provincies te maken, Utrecht en Zuid-Holland. En met een gastransportleiding naar de stad Utrecht komen daar nog meer gemeentes bij." Twee weken geleden ging het ministerie akkoord met de aanvraag. Daardoor gaat de rijksoverheid het verzoek van Vermilion om gas te winnen nu coördineren en erover beslissen. Terpstra is daar tevreden over. "Anders moeten zoveel vergunningen verleend worden door al die losse instanties, dit is handiger."Bewoners van Molenvliet maken zich zorgen over mogelijke gaswinning: Gemeente Woerden is tegenDe gemeente Woerden is fel tegenstander van gaswinning. Wethouder Jelmer Vierstra: "Voor mij is de belangrijkste reden dat gas een fossiele brandstof is." Het levert voor hem ingewikkelde gesprekken met bewoners op, die hij moet overtuigen van het gas af te gaan omdat dat goed is voor het klimaat. "Vervolgens worden ze geconfronteerd met, ja onder uw huis gaan we toch gas winnen. Dat is zo'n tegenstrijdige boodschap."Hij gaat met de gemeente zijn best doen om zo veel mogelijk te protesteren tegen een vergunning, mocht Vermillion die krijgen. Tersptra van Vermilion legt uit dat Nederland, ondanks dat het gebruik van gas wordt afgebouwd, nog wel zo'n twintig jaar gas nodig zal hebben. "Ja, en dan kan je dat importeren uit de VS, maar dat is veel slechter voor het klimaat dan het hier in Nederland winnen." Gas uit Amerika moet eerst onder extreem lage temperaturen vloeibaar worden gemaakt, dan in een schip naar Nederland varen en hier weer omgezet worden naar vluchtig gas. Terpstra hoopt dat regionale overheden toch met hen in gesprek willen om te kijken onder welke voorwaarden wél gewonnen kan worden.Vermilion denkt dat het nog wel even kan duren voordat er een beslissing komt vanuit het Rijk. Terpstra gaat uit van jaren. "Maar dat gas zit al honderden miljoenen jaren in de grond, dat kan nog wel even blijven zitten. Wij wachten rustig af." Lees meer(opent in nieuw venster)Lees meer(opent in nieuw venster)