vrijdag, 08:40Een hond is overleden nadat de hond en zijn eigenaresse eind mei in de Planetenbuurt in Oude-Tonge werden aangevallen door twee bulldogs. De vrouw raakte daarbij gewond. De honden zijn meegenomen door de politie, hun gedrag wordt nu onderzocht.De vrouw liep met haar hondje Jip na een barbecue naar huis. Ze had haar fiets aan de hand. Volgens haar zag zij in het donker te laat dat het de twee bulldogs waren. Hoewel de honden waren aangelijnd, werd zij in haar been gebeten. Door de aanval viel zij op de grond en liet zij Jip los. Daarna greep een van de bulldogs het dier vast. De vrouw probeerde haar hond te redden en riep om hulp.Omwonenden, onder wie een echtpaar uit de straat, kwamen naar buiten en hielpen. Uiteindelijk lukte het om Jip uit de bek van de bulldog los te krijgen.Alsnog overledenDe vrouw ging daarna direct met haar hond naar een dierenarts. In eerste instantie leek het dier te herstellen, maar later overleed het alsnog aan de verwondingen. De vrouw zegt dat zij nog steeds last heeft van haar been.Besluit over terugkeerDe bulldogs werden door de politie meegenomen, bevestigde zij op 11 juni aan Omroep Archipel(opent in nieuw venster). De honden verblijven vier weken op een speciale opvangplek. In die periode onderzoekt een deskundige hoe de honden zich gedragen en of zij een gevaar vormen voor mensen of andere dieren. Daarna wordt besloten of de honden terug kunnen naar hun eigenaar of dat andere stappen nodig zijn.De gemeente heeft ook bepaald dat de honden een muilkorf moeten dragen als zij terugkeren naar hun eigenaar. Volgens buurtbewoners zijn de bulldogs eerder betrokken geweest bij problemen. Zij zeggen dat de honden in het verleden uit hun huis zijn ontsnapt. Hoge dierenartskostenNa het overlijden van de hond startte de eigenaresse een crowdfundingactie voor een nieuwe pup. De vrouw laat weten dat de dierenartskosten het financieel moeilijk om zelf een nieuwe hond te kopen.De actie kreeg veel steun uit Oude-Tonge. Volgens de vrouw werd het bedrag snel opgehaald. Via mensen die de actie zagen, kwam zij in contact met een fokker die haar een pup tegen een lagere prijs aanbood.Excuses aangebodenDe vrouw benadrukt dat een nieuwe hond geen vervanging is voor het dier dat zij verloor. Wel hoopt zij opnieuw een maatje in huis te hebben. Ook heeft zij inmiddels contact gehad met de eigenaar van de bulldogs. Die heeft volgens de vrouw excuses aangeboden voor wat er is gebeurd. De politie roept inwoners op om incidenten met honden altijd te melden of aangifte te doen. Zo kunnen de politie en andere instanties beter beoordelen welke maatregelen nodig zijn.Dit is een verhaal van onze mediapartner Omroep Archipel.
Hond overlijdt na aanval door twee bulldogs, dorp helpt het verdrietige baasje aan nieuwe hond
Een hond is overleden nadat de hond en zijn eigenaresse eind mei in de Planetenbuurt in Oude-Tonge werden aangevallen door twee bulldogs. De vrouw raakte daarbij gewond.








